Zasoby naturalne powinny być zużywane w taki sposób, by czerpanie natychmiastowych korzyści nie
pociągało za sobą negatywnych skutków dla istot
żywych, ludzi i zwierząt, dziś i jutro

papież Benedykt XVI

piątek, 9 lipca 2010

trędownik z wkładką

Trędownik bulwiasty (Scrophularia nodosa L.)

Mała roślinka a cieszy - pomimo tego co piszą w Wikipedii na "moim" terenie spotkałem ją (no może nie tyle spotkałem co rozpoznałem) pierwszy raz.



Trędownik jest rośliną wieloletnią i leczniczą. Ma bulwiaste kłącza, od czego zresztą przyjmuje drugi człon polskiej nazwy gatunkowej.
Rośnie w rowach, na obrzeżach lasów i tym podobnych miejscach. Lubi lekką glebę próchniczą.
Tego osobnika spotkałem w wybetonowanej rynnie odprowadzającej wodę z nad basenu na górze św. Marcina

A wkładka? - popatrzcie bliżej na ten kwiatuszek.
Wewnątrz mości się mały pajączek - tak na moje oko chyba coś z okolic lejkowców.


2 komentarze:

Tili Kaburo pisze...

A wiesz,że on musi być bardzo miododajny. Roje pszczół siedziało w tych niepozornych kwiatkach przez cały okres kwitnienia.

makroman pisze...

Tak jak i u ludzi - osobniki "ozdobne" są zazwyczaj mniej "pożyteczne" ;-)