Zasoby naturalne powinny być zużywane w taki sposób, by czerpanie natychmiastowych korzyści nie
pociągało za sobą negatywnych skutków dla istot
żywych, ludzi i zwierząt, dziś i jutro

papież Benedykt XVI

wtorek, 3 lutego 2015

Wybuchające butle

Do nagrania tego materiału.... tak , tak znów filmik. Skłoniły mnie medialne rewelacje o budynkach wysadzonych w powietrze przez wybuchające butle z propanem-butanem - ponieważ to brednia, więc postarałem się wyjaśnić w czym rzecz.

Wybaczcie dykcję, szybkie mówienie (żebyście słyszeli mojego nauczyciele od historii - rozumieliśmy się jako jedyni w liceum)  i błędy.

Mad - jeśli to czytasz - "Trepologia" jest fajna, dzięki za podpowiedź, ale podczas działań na You Tubie, znalazłem moje stare konto Mac Blackera - to chyba przy nim zostanę.
Wszelka krytyka mile widziana. A teraz już zapraszam do oglądania.

W miarę możliwości poproszę o Suby - nic tak nie mobilizuje...
ps. następny materiał o starym poligonie w Tarnowie.

15 komentarzy:

Manitou pisze...

Mógłbyś prowadzić "Sondę" ;-) Oj, jak brak takich programów. Bo teraz programy naukowe raczej przypominają talk-show.
Czekam na następny materiał.

DD pisze...

Ano.... skoro wybuchły, to nie można było ich wynieść. Ale ktoś, kto nie ma zielonego pojęcia na temat gazu, jeno wie,że może wybuchnąć, na taki szczegół w ogóle nie zwróci uwagi. Ja odebrałam informacje - butle gazowe - to bomby. Dzięki za filmik!

makroman pisze...

Manitou - dzięki, ale nie ta dykcja i prezencja ;-)
Na You tubie masz jeszcze Wiktora Niedzickiego (ale rzadko publikuje)
Tomasza Rożka - kanał "Nauka to lubię" i młodego Sci Funa - oba szczerze polecam

DD - dzięki - w rzeczywistości Propan- Butan jest bezpieczniejszy niż metan gdyż za przeproszeniem śmierdzi sam od siebie a metan trzeba "nawaniać" czyli może się zdarzył że w praktyce jest mało wyczuwalny.

przemijanie pisze...

Dykcję wybaczam bo prawie wszystko zrozumiałam, ucieka mi tylko sama końcówka, ale jak Szanowny Pan życzy sobie być skrytykowanym to służę uprzejmie:
1. Pozbyć się yyyyy, mmmm, itp. (nie jest źle lecz może być lepiej.
2. Nie stukać obrączką po obiekcie, raz że się niszczy obrączka, a dwa, że stukanie rozprasza widza.

No i jak; podobnie rozumiemy pojęcie krytyki, czy jednak nie?

Prezencja bez zarzutu, kontakt wzrokowy z kamerą dobry, ciekawie i z humorem wyjaśniony temat.

Też mnie wkurzyli z tymi kolorami butli i tłumaczeniem dlaczego z dnia na dzień butle stały się nielegalne.

deu pisze...

Napełniają .. kiedy podjadę samochód napełnić : ) Butla 100 razy ekologiczniejsza od puszek jednorazowych. Na biwak nieodzowna. Dziś używam tylko do lutowania i podgrzewania.

Dźwięk jest cichy, a potem muzyczka Buuuuuuuuuuuuuuum. A kolumny dają moc.

ewarub pisze...

Było ciekawie, choć momentami krwawo ;-) Ale czegoś się nauczyłam, coś sobie odświeżyłam - dzięki!

Andrzej Rawicz (Anzai) pisze...

To prawda o czym piszesz. Niestety rzadko kiedy butle stoją na t.zw. "wolnym powietrzu", gdzie rozprężanie i rozszerzanie gazów łagodzi skutki wycieku i zapłonu mieszanki. A butla zamiast baku w samochodzie, czy stojąca w zamkniętym pomieszczeniu to niestety bomba.

makroman pisze...

Andrzeju - do zbiorników LPG (czyli propan-butan) strzelano amunicja do Kałasznikowów, Dziurawiły się ale ... nie wybuchały, nawet jak użyto amunicji zapalającej to wywołano jedynie "świeczkę" - a to znaczy ze LPG jest bezpieczniejsze od benzyny, bo ta w razie przebicia baku, rozlewa się wokół pojazdu i po zapaleniu odcina drogę ucieczki.

Hanna Badura pisze...

To chyba faktycznie była kwestia szukania taniej sensacji.
Widać, że dobrze znasz temat; czujesz się swobodnie. A to zawsze robi dobre wrażenie.

makroman pisze...

Nie chwaląc się Hanno ale , powiedzmy że jestem solidnie przeszkolonym ratownikiem z doświadczeniem praktycznym - w szczegóły wolał bym nie wnikać, z uwagi na moich przełożonych - diabli wiedzą co oni uznają za naruszenie tajemnicy służbowej.

karmnik54 pisze...

Wszystko zrozumiałem:)

kardamonowa pisze...

Ode mnie też masz suba, Syn się zacwycił:DD

deu pisze...

No nie dotarło: dźwięk znormalizuj, bo jest pie...nięcie kiedy kończysz gadać cicho i wtedy jest muzyczne dup. Nie każdy słucha sieci przez szklankę, czy głośniki piezzoelektryczne. Naprawdę. Dzieci mi się zpłoszyły: D

Zbyszek pisze...

To teraz już wszystko wiemy. Na biwaku z takiej korzystam :)

makroman pisze...

Deu - zrobi się, bo już wiem jak, następne powinny brzmieć lepiej.

Zbyszku - a jeszcze zapomniałem dodać do filmiku kilku słów na temat zaworu bezpieczeństwa w butlach. Ale to faktycznie bezpieczne urządzenia, lepsze niż kochery, kuchenki spirytusowe czy ogniska.