Zasoby naturalne powinny być zużywane w taki sposób, by czerpanie natychmiastowych korzyści nie
pociągało za sobą negatywnych skutków dla istot
żywych, ludzi i zwierząt, dziś i jutro

papież Benedykt XVI

wtorek, 7 kwietnia 2009

Dzwoniec i zawilce

Dzwoniec bardzo wysoko w konarach...gdyby już były liście, nie było by tych zdjęć, Łady sympatyczny ptaszek nieco większy od wróbla niestety nie jest łatwy w obserwacji - zimą można go spotkać przy karmnikach, ale wiosną i latem mało kiedy możemy go zauważyć...co innego usłyszeć.



Ostatnio coraz ich więcej, zaglądają do naszych ogrodów, na działki, nauczyły się żyć, tuż przy człowieku...tyle że wysoko na drzewach.



Ale usłyszeć jest je łatwo i głosik mają dość charakterystyczny.



W aprku miejskim rozkwitają już zawilce gajowe.

Posted by Picasa

17 komentarzy:

Rado pisze...

Dzwońce goszczą u mnie w zimie. Teraz faktycznie ich nie widuję.
Zawilców zaś w lasach świętokrzyskich całe połacie. Nawet na ogródku mi się zasiały.

Crazy pisze...

Makro

widziałem dziś ptaka, i nie daje mi to spokoju...bo nie wiem jaki...szukałem na googlach, ale to jak szukanie igły w stogu siana..

niestety spłoszyłem go....i nie mam zdjęcia...podam opis to może chociaż nakierujesz mnie...drogi " Ptakofilu"..;-)

spotakłem go na lokalnych bagnach( podmokłe zarośnięte szuwarami i trzciną...) łaził a raczej brodził po wodzie, miał może z 60 cm, brązowy...cały w jasniejszych i ciemniejszych plamkach...kształt ciała jakby trochę pod kaczkę...z dłuższą szyją...bardzo płochliwy...i tylem go widział...pierwszy raz go spotkałem, może chociaż nakierujesz gdzie go szukać...bo ciekawość nie daje mi spokoju
;-)

dok pisze...

To znaczy, że nazwać kogoś :
ty dzwońcu! - nie jest aż tak obraźliwe, bo to miły ptaszek!:-))

Rado pisze...

Crazy
Kaczka z dłuższą szyja wygląda mi na... gęś. Brązowa z plamkami to może być np. gęgawa.

& pisze...

Makroman, Twoje audycje muzyczne super, ale zdjęcia dzwońca mogłyby posłużyć za zagadkę ornitologiczną ;)

Dzwoniec, bardzo pospolity ptak i charakterystyczny w wyglądzie, dobrze znany z nazwy, ale mało kto go rozróżnia, poza ptakofilami rzecz jasna.
Samica przypomina wróbla, ale chodzi a nie skacze.
U mnie dzwońce zimom i latem, bo mam całe połaci chwastów, do tego słoneczniki a kiedyś odważnie wysiewałam konopie, które uginały się pod dzwońcami.
Z powodu tych chwastów gonią się tez szczygły.
A i widziałam w tym roku czajkę.

& pisze...

Crazy, przejrzyj ptaki wodne i brodzące.

Crazy pisze...

rado

dzięki, ale zobaczyłem co innego...okaz był brązowy ciemny...z całą masą małych plamek( czarnych, brązowych i białych)
miał zwykłe nóżki, czyli bez płetw...z całą pewnością to nic z kaczkowatych...tylko kształt podobny...a szyja "zrobiła mu się" długa...jak mnie spostrzegł..zaraz potem odlaciał...dzięki, ale to nie to...

Anico Novak
dzięki za wskazówkę...
przeglądam już drugi dzień...ale nic...;-(

Rado pisze...

Crazy
Gdybyś określił kształt dzioba byłoby łatwiej, ale z dużych, brodzących pasowałby Kulik wielki.

makroman pisze...

Doc - a bo to dzwońcu ma być obraźliwe?

Crazy & Rado - stawiam na łyskę - widziana od tyłu na prezentuje "łysiny", za to po zimie będzie mieć upierzenie morągowate. Stópki kurze bo to przecież siewkowaty ptak.

Anico - chcesz ornito zagadkę? - poczekaj do jutra...

Crazy pisze...

rado

prawie...normalnie juz bliska...prawie, że identyczny...tylko dziób krótszy...
ale wyglad 99%...;-)

kurcze już blisko do wyjścia z niewiedzy..poszukam jego kuzynów...

Rado pisze...

makro
Łyska raczej nie brodzi tylko pływa jak kaczka.

crazy
Kulik z mniejszym dziobem to Kulik mniejszy.

Crazy pisze...

rado

nie, o wiel za długi dziób,choć Twoje wskazówki doprowadziły mnie do wyjśća z niewiedzy....więc dzięki ;-)

otóż poszukałem podobnych i znalazłem to był...Bąk (Botaurus stellaris)

;-)
teraz mogę spać spokojnie....

makroman pisze...

Rado - ale i brodzące się spotyka, zwłaszcza na płytkich sitowiskach.

Crazy - no Bąka to się nie spodziewałem - rzadkość!!!!

Crazy pisze...

makro

taka rzadkość powiadasz,...a ja go spłoszyłem, co więcej byłem wczoraj na miejscu tym samym, ale go nie spotkałem...;-( a zdjęcia nie mam...

makroman pisze...

Crazy - nieczęsty to ptaszek, ale skoro się raz pojawił, to być może nie był przelotem, ale będzie szukał gdzieś koło Ciebie kwatery. Trzeba się rozglądać.

Rado pisze...

Crazy
Dlatego dopytywałem o ten dziób, bo boąk choć wyciąga szyję od czsasu do czssu to jednak zasadniczo ma grubą i ktrótką.
W każdym razie gratuluję obserwacji.

Crazy pisze...

rado

powiedziałem tyle ile widziałem go przez 8s na bagnach...i w locie..ale to już tył...;-)

a i tak pomogłeś...dzięki ;-)

makro
tak całkiem koło mnie to nie...dość daleko mam do owych bagn...;-)zacznę partol na rowerku robić...